You must have the Adobe Flash Player installed to view this player.
Grzegorz Pleszyński / Artur Maćkowiak

performance

25.11.2009 środa, 23:00, Mózg

Grzegorz Pleszyński

Ur. 1955 Olsztyn, studia na Wydziale Sztuk Pięknych UMK Toruń.  Zajmuje się malarstwem, rysunkiem, grafiką, projektowaniem okładek i plakatów, fotografią, video-artem, performance, happeningiem. Pracuje z ludźmi skazanymi w więzieniach (za swoją dzisięcioletnią pracę otrzymał srebrny medal zasługi z rąk Ministra Spraw Wewnętrznych), współtworzy z ludźmi niepełnosprawnymi i upośledzonymi, uczy dzieci i młodzież (nagroda Ministra Edukacji Narodowej i nagroda Kuratora  Oświaty ). Od 1999 roku jest dyrektorem bydgoskiego oddziału Międzynarodowego Muzeum Artystów (International Artists Museum ). Był współorganizatorem  Konstrukcji w Procesie  2000   pod nazwa ?Ta Ziemia Jest Kwiatem? ( Construcion in Process ? This Earth is a Flower? ). Liczne podróże i kontakty artystyczne w sposób znaczący wpływają na jego myślenie. O sztuce i świecie rozmawia z artystami z Afryki, z Indianami, z Aborygenami w australijskim buszu, a także z malarzami z Singapuru, Nowego Jorku, Berlina i Warszawy. Utwierdza to jego przekonanie o ważnej misji sztuki we współczesnym świecie, zdominowanym przez racjonalne myślenie. Sztuka, wywodząc się z magii, ma w sobie siłę, która jest w stanie przeciwstawić się dewiacjom  i wynaturzeniom cywilizacji technicznej i przywrócić i poczucie harmonii z naturą, wszechświatem i drugim człowiekiem.  Jest autorem projektu edukacyjno - artystycznego pn. ?Antydepresyjna Szkoła?. Pleszyński działa około 20 lat w Bydgoski Areszcie Śledczym i innych placówkach penitencjarnych. ?Harmonia Sztuki ? Harmonia Świata? jest akcją mającą na celu poszukiwanie poprzez sztukę własnej tożsamości i przywrócić ludziom poczucie przynależności do społeczeństwa.
Jest autorem wielu projektów artystycznych z ludźmi niepełnosprawnymi, między innymi w bydgoskiej szkole dla osób niedowidzących. Bierze też udział w warsztatach ekologicznych w Centrum Edukacji Ekologicznej w Myślęcinku.

Niektóre ostatnie ważniejsze pokazy:

1998   
Construction in Process " Brigde" - Melbourne, Australia; Sympozjum artystyczne - Galerie GEGENWART - Straubing, Niemcy

1999   
"Oikos"  Muzeum Wyczółkowskiego  - Bydgoszcz; "Prace na papierach" - Galeria  Test - St. BWA - Warszawa i Galeria Polony -  Poznań; Harmonia Sztuki - Harmonia Świata : warsztaty artystyczne dla skazanych w więzieniach - Zacisze

2000   
Construction in Process   "This Earth is  a Flower" ? Polska; "Piąty Oficer Batorego"  performance Pleha, Janicki i  Piece of Brain Klub Piekarnia, Warszawa; Blue and Red - instalacja i performance w Kulturzentrum Ignis - Kolonia ?Niemcy; "Muszelki  robaczki " - performance Pleha , Janicki i Piernik  BWA ? Zielona Góra oraz  Teatr  Miejski w Kaliszu

2001   
Pleha & Janic present "The Fifth of Batory" Casula Powerhause Arts Center - Sydney, Australia; "Milestones for Peace" exhibition and symposium Dom in Aachen ? Niemcy;  ?Works on paper? wystawa rysunków, Steven Mory Gallery, Sydney, Australia; "Światełko ciepełko"  -  akcja wizualna podczas Wielkiej Orkiestry Świątecznej  Pomocy - TVP Bydgoszcz performance z ludźmi niepełnosprawnymi i upośledzonymi, Galeria pod Sukniami ? Szczecin

2002  
"Transformation - short stories about beauty and illusions" warsztaty i performance,  towarzyszące Documenta XI z udziałem młodzieży zPolski i Niemiec  - Kassel, "Kultur Sommer" - warsztaty, pokazy i akcje z ludzmi, niepełnosprawnymi, Schotten ? Niemcy; "Muszelki, robaczki, wiatr" performance z udziałem Palestyńczyków, Niemców, Żydów i Amerykanów - Kościół Ewangelicki, Greifenhaim, Niemcy; "My Word! Meine Gűte!" udział w wystawie Ann Noël, Berlin ?.Niemcy ; "Robotnik, the brutality of fact" udział w festiwalu sztuki, Schonhauseralle, Berlin  Niemcy

2003   
?Art is always political? performance -   ?Współczesna  Sztuka Bydgoska?, Wilno ? Litwa; "Wandering Library" wystawa towarzysząca Biennale w Wenecji ? Włochy; "Shadow" performance, Kościół Ewangelicki, Berlin; Wystawa rysunków i akcja folklorystyczna, Portico di    Romagna ? Włochy

2007   
?Divine in Tent? Wenecja, wystawa towarzysząca Biennale Sztuki w Wenecji oraz Documenta 2007 w Kassel

Znaczki są zapisem rzeczywistości złożonej z małych drobin. Każdy znaczek jest osobnym bytem, inną historią. Zapis wizualnego nadmiaru świata. Maluję opowieści zasłyszane z telewizji, przeczytane z gazet, usłyszane od ludzi, zaobserwowane w podróży lub zapamiętane w chwili zachwytu. Wszystkie są ważne kiedy powstają. W małych obrazkach - znaczkach umieszczam wydarzenia i emocje. Na chwilę wyławiam je z masy dziejącego się świata, by zamknąć w maleńkiej kropelce - obrazku. Potem ogląda się je szybko, jednym rzutem oka, jako całość, przelotnie, jak rzeczywistość dnia. Tworzą strukturę wykorzystującą siłę pionów i poziomów dzielących płaszczyznę. Przypominają krople deszczu na tafli jeziora. Tylko niektóre z nich przyciągają uwagę, by po chwili rozpłynąć się w wielkiej masie wody.

Ich skala wymaga chwilowego zatrzymania i skupienia, spowolnienia szybkiego zazwyczaj oglądu rzeczywistości. Pochylenie się nad którymś z nich,  poszerza doznania. Ogólny kakowizualny szum ustępuje w tło, a dochodzi do głosu szeptana opowieść pojedynczego obrazka, np. o torturach w Tybecie; o wojnie w Iraku, o pięknie śpiącego kota, o seksie, o wolności. Jak nawiedzony kolekcjoner, ustawiam je z pietyzmem obok siebie, jakby to mogło zapobiec ich nieuniknionemu rozpadowi. Tworzę w ten sposób kolekcje: rzeczy ważnych i nieważnych, pięknych i brzydkich, tych, które mi się spodobały na chwile i tych, które cenię jako wartości uniwersalne. Tworzą razem obraz świata. Nieprawdziwy, bo statyczny i już nieistniejący.

Ale paradoksalnie, zastygłe w obrazkach powody ich powstania, stając się coraz mniej czytelne, tworzą dynamikę całej struktury. Są jak kręgi na wodzie, znikając ustępują miejsca innym. Przenikają się i nakładają. Każdy z obrazków ma w moim mózgu swoją kartotekę, a w niej odpowiedzi na pytania: np. dlaczego powstały, lub, które powinny być ważne, a które nie, albo, które z nich maja być silne, a które słabe? Ale z czasem zapominam o niej. Te, które były ważne w chwili powstania, stają się nic nieznaczącymi, a te mniej ważne zamieniają się w bardzo istotne, ze względu na rolę, jaką odgrywają w całości kompozycji, np. poprzez swoje niedopowiedzenia intrygują i stają się ważniejsze od tych w założeniu silnych, mocnych. Zupełnie zmienione zostają ich początkowe role i znaczenia w  ?kontekście społecznym znaczków" to znaczy w relacji z innymi obrazkami. Dzieje się to bezwolnie, już bez mojego świadomego udziału. Z każdym odbiorcą toczy się swoista gra. Z każdym inaczej. Zawsze istotne staje się coś innego.

Często odmiennie od moich intencji i w przeciwieństwie do obrazów Caravaggia czy Rembrandta, gdzie artysta prowadzi widza w jego wędrówce po obrazie, tutaj odbiorcy sami decydują o tym: co chcą oglądać, w jakiej kolejności,  jakie elementy są dla nich ważne, jakie piękne, jakie śmieszne lub bez znaczenia. Nakładają swoje emocje i doznania na zastane układy obrazków w odmienny sposób. Odgrywając inne role w życiu, np. prywatnym społecznym, rodzinnym, każdy z nich jest inny i swoje odmienne doznania i odczucia dowolnie wplata w opowieści, tworzy własne hierarchie i struktury małych obrazków.

Każdy ma też inną rolę przypisaną mu przez wielkiego kolekcjonera, który z kolei z nich ustawia swoje obrazeczki od wielu miliardów lat.
Grzegorz Pleszyński

Artur Maćkowiak

Artur Maćkowiak ? rocznik 1976. Muzyk, animator kultury niezależnej. Działa na polskim rynku muzycznym od ponad 10 lat. W latach 1997 ? 2003 współtworzył zespół SOMETHING LIKE ELVIS, będący ówcześnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych polskich zespołów alternatywnych poza granicami kraju.

Obecnie współtworzy zespół POTTY UMBRELLA, z którym nagrał dwie płyty oraz regularnie grywa koncerty niemal w całej Europie.
Wraz z Grzegorzem Pleszyńskim zajmuje się akcjami performance i sztukami wizualnymi od 1996 r. Ich wspólne działania miały miejsce głównie w Bydgoszczy ale też w Warszawie oraz Łodzi.

Od roku 2004 jest również współodpowiedzialny za działalność artystyczną Stowarzyszenia Artystycznego MÓZG, w Bydgoszczy.