Bilety
Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalowe za okazaniem zaproszenia.
Bezpłatne zaproszenie można otrzymać wysyłając zgłoszenie
Otrzymane zaproszenie w formie elektronicznej należy okazywać przy wejściu na festiwal.
Artyści
Organizator / partnerzy
sobota 22.09.2018 / Park im. Kazimierza Wielkiego
godz. 18:00
Krzysztof Gruse & Leszek Przyjemski
Sadzenie lipy

godz. 18:00
Krzysztof Gruse & Leszek Przyjemski
Sadzenie lipy
Krzysztof Gruse urodził się w 1957 roku w Bydgoszczy, jest malarzem i poetą, współzałożycielem grupy artystycznej Szkoła Bydgoska. Obecnie mieszka w Bochum w Niemczech.
Leszek (Leonard) Przyjemski urodził się w 1942 roku w Bydgoszczy, jest artystą sztuki konceptualnej, performerem, autorem akcji i manifestacji oraz książek artystycznych, uczestnikiem niezależnego ruchu artystycznego. W sierpniu 1981 roku wyleciał z Warszawy do Amsterdamu.
Można by zapytać skąd wzięła się idea tego spotkania. Otóż, obydwaj artyści pochodzą z Bydgoszczy, obydwaj wyjechali z kraju. Chociaż w różnym czasie i z różnych powodów to w tym samym kierunku. Przyjemski pojawia się jako znany artysta konceptualny, Gruse jako zapraszający go autor hasła festiwalu – Duchowość jest powszechna.
Wspólne zasadzenie przez artystów sadzonki drzewa lipy w Parku im. Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy z sentencją – NA SZCZĘŚCIE DLA MIESZKAŃCÓW BYDGOSZCZY.
sobota 22.09.2018 / dziedziniec przed klubem Mózg
godz. 19:00 Leszek Przyjemski (performance)

godz. 19:00 Leszek Przyjemski (performance)
sobota 22.09.2018 / Miejskie Centrum Kultury
godz. 20:00
Krzysztof Gruse & Sławek Janicki
Duchowość jest powszechna (performance)
godz. 20:00
Krzysztof Gruse & Sławek Janicki
Duchowość jest powszechna (performance)
Sławek Janicki, pomysłodawca i główny zarządzający Mózg Festival, a także kontrabasista i improwizator. Zaprosił malarza, poetę i wieloletniego kolegę, Krzysztofa Gruse, będącego od niemalże 30 lat źródłem twórczej inspiracji nie tylko dla Janickiego, ale też dla sporej grupy artystów związanych z Mózgiem do współtworzenia tegorocznej edycji Mózg Festival, która odbędzie się pod hasłem „Duchowość jest powszechna”.
godz. 20:30 The Insub Meta Orchestra (koncert)
The Insub Meta orchestra (IMO) to duży skład skupiony wokół praktyki eksperymentalnej i elektroakustycznej, który został założony w 2010 roku przez duet muzyków Cyrila Bondi i d’incise. Orkiestra składa się z około pięćdziesięciu stałych członków, którzy tworzą trzydziestoosobową grupę międzynarodowych muzyków biorących udział w każdym koncercie. Zrodzona z pytań dotyczących improwizacji na duży skład, IMO z czasem zbudowała silny kolektyw z typowym tłem, gdzie indywidualny gest ginie w produkcji globalnych stanów dźwiękowych. W ten sposób, kwestie subtelne wyłaniają się i wchodzą w interakcję z ciszą. Przejawy improwizacji czy kompozycji mogą zostać zagubione w ciągłym badaniu specyficznego rozwoju w kontekście tej orkiestry. Jej osiami są miejsce ciszy, elektroakustyczne i obszerne słuchanie, praca na trwaniem, mimetyzm, niski poziom głośności, relacje niehierarchiczne, przepływ informacji.
Cyril Bondi (percussions) • d’incise (electronic) • Hans Koch (clarinet) • Golem Mecanique (electronic) • Sandra Weiss (bassoon) • Steve Buchanan (saxophone) • Brice Catherin (cello) • Raphaël Ortis (electronic) • Vincent Ruiz (doublebass) • Antoine Läng (voice) • Anna-Kaisa Meklin (viola da gamba) • Heike Fiedler (voice) • Eric Ruffing (electronic) • Isandro Ojeda-García (electronic) • Vinz Vonlanthen (guitar) • Violeta Motta (flutes) • Gerald Perera (doublebass) • Christian Müller (clarinet) • Bruno Crochet (electronic) • Maxime Hänsenberger (percussions) • Christoph Schiller (zither) • Sébastien Branche (saxophone) • Teresa Hackel (recorder) • Marei Seuthe (cello) • Lucien Danseizen (objects)
sobota 22.09.2018 / Mózg (ogród za oknem)
godz. 22:00 Krzysztof Gruse &ammp; Leszek Przyjemski (performance)

godz. 22:00 Krzysztof Gruse &ammp; Leszek Przyjemski (performance)
godz. 22:30 Piotr Grygor (audio performance)
Piotr Grygor jest artystą audiowizualnym. Tłumaczy procesy życiowe roślin na dźwięk, muzykuje z owadami, maluje falami mózgowymi. Rozwija koncepcję bionicznej improwizacji audiowizualnej – jak najbardziej otwartych, reaktywnych środowisk, wzorowanych na naturalnych habitatach bądź procesach.
czwartek 27.09.2018 / Mózg
godz. 20:00 „Cmentarz wspaniałości”, reż. Apichatpong Weerasethakul (film)
Fabuła Cmentarza wspaniałości skupia się wokół dawnego budynku szkoły, w którym został utworzony szpital do opieki nad żołnierzami pogrążonymi w tajemniczej śpiączce. Jenjira, także mająca problemy ze zdrowiem, zgłasza się do placówki jako wolontariuszka. Jest szczególnie zainteresowana żołnierzem o imieniu Itt i to jemu poświęca najwięcej uwagi. Z czasem Jenjira zauważa, że nawiązuje z nim kontakt, a niedługo potem żołnierz odzyskuje świadomość. Prosta narracja skrywa wielowymiarową opowieść, niepoddającą się łatwym i jednoznacznym interpretacjom. Inspiracją dla tej historii mógł być incydent sprzed kilku lat, kiedy w niejasnych okolicznościach 40 żołnierzy musiało przejść kwarantannę w szpitalu na północy Tajlandii. Reżyser, posługując się metaforami, opowiada o sytuacji w swoim kraju: o politycznej zawierusze, zamachach stanu, przemocy i wywołanym protestami paraliżu rządu. Dzieło Weerasethakula to nie tylko alegoria polityczna, ale również podróż do lat dzieciństwa i rodzinnej wioski reżysera, gdzie rozgrywa się akcja jego opowieści.
piątek 28.09.2018 / Mózg
godz. 21:00 Yes Deer (koncert)
YES DEER tworzy muzykę poprzez fizyczne i intelektualne rytuały. “Jako zespół jesteśmy zaangażowani w napięcia między intelektem i libido, przed i post, kolektywizmem i indywidualizmem. Nasze brzmienie można opisać jako masywną kakofonię wijących się tekstur, maniakalnego walenia i zniekształconego zgrzytania lub jako dźwięk entuzjastycznej rozpaczy.” Zespół YES DEER został założony w 2011 roku przez szwedzką saksofonistkę Signe Dahlgreena, norweskiego gitarzystę Karla Bjorå i duńskiego perkusistę Andersa Vestergaarda. Signe Dahlgreen urodziła się w Gammel Lejre w 1987 roku, a w 2010 przeprowadziła się do Szwecji i obecnie mieszka w Göteborgu. Karl Bjorå urodził się w małym miasteczku Evje w 1991 roku, obecnie mieszka w Oslo. Karl wykształcił swój własny wyjątkowy styl gry na gitarze. Anders Vestergaard urodził się w Aarhus w 1989 roku, obecnie mieszka w Kopenhadze. Anders jest bardzo aktywnym perkusistą na duńskiej i europejskiej scenie undergroundowej. Gra także solo, wykorzystuje wtedy perkusję i elektroniczne sprzężenia.
godz. 22:00 EdWood (koncert)
To my nie chciani nie lubiani u swoich szanowani czy już rozpoznani klima zawsze nastukany duet założony w Bydgoszczy w 2006 roku przez Tomka Morusia i Maćka Ziołka. Wierny estetyce rock, metal i stany lękowe nagrał dwa albumy: doskonale przyjęty przez 3 osoby "Anal Animal" (LADO ABC, 2010) i nieprzestępnie nieprzejęty "Post-Mortem Lovers" (LADO ABC, 2014). Muzycznie nieuznający żadnych granic w myśl zasady "cokolwiek działa, byle głośno". Sięgający po noise, pop, improwizację, post-punk, surf rock, jesiotry, flegusie, zostaw, Elton John, a jak trzeba to i black-metal. Znany z energetycznych koncertów, na których wydarzyć się może wszystko, nawet nic. Na ostatnim koncercie w historii tej brei okołomuzycznej szeregi zespołu zasili Macio Popowski (Mitch&Mitch, Shofar, LXMP, Kamp, The Dump lings, Raphael Kamiński, Slage Image, Taco Hemingway). Zespół zagrał kilka prób, występował m.in. w Liverpoolu, Barcelonie, Ostrzeszowie i Ciechocinku.
sobota 29.09.2018 / Mózg
godz. 21:00 Chemia miłości (koncert)
CHEMIA MIŁOŚCI jest cyklem sześciu najnowszych kompozycji Marzeny Majcher. Inspiracją do powstania muzyki były wzory substancji chemicznych, odpowiedzialnych za stan zakochania. Substancje te - fenyloetyloamina, dopamina oraz inne, pełnią funkcje neuroprzekaźników i odpowiadają za odczuwanie szczęścia. Gdy się zakochamy, mózg dostaje ogromną ich dawkę. Kompozycja jest eksperymentem muzycznym polegającym na transformacji wzorów tych substancji na język muzyki. W tworzeniu kompozycji istotne było odnalezienie harmonii i melodii w strukturach tych wzorów. Podczas koncertu będzie można także usłyszeć inne kompozycje Marzeny Majcher, między innymi utwory: Energia fotonu, Horyzont zdarzeń, Radiacja.
Małgorzata Kubala - sopran
Marzena Majcher - live electronics, exformer interaktywny
wizualizacje: Andrzej Wojciechowski
słowa: Aneta Badziąg, Ewelina Lasota, Marzena Majcher
godz. 22:00 METROSCAN (koncert)
METROSCAN to futurystyczne audiowizualne dzieło, które traktuje o megapolis i jego prędkości przekazywania informacji, wielobiegunowości i innych post urbanistycznych wektorach. Tytuł Metroscan oraz idea, która się za nim kryje została oparta na wieloaspektowym pochodzeniu słowa metro (w starożytnej grece metron oznacza miarę długości). Wiąże się z metropolis, koncepcją mierzenia oraz ruchem i transportem. Wszystkie te koncepcje są przetwarzane na wysoko skoncentrowane dźwięki i obraz - to pewnego rodzaju lawina skompresowanych informacji wielkiego miasta, która poprzez technologie cyfrowe jest przekuta na oczyszczone oscylujące doświadczenie estetyczne. Muzyka w tym projekcie wykorzystuje szeroką skalę częstotliwości i często balansuje pomiędzy muzyką eksperymentalną i pulsującą elektroniką. Obrazy opierają się na konwersji danych bieżących dźwięków w obrazy, które są odtwarzane w czasie rzeczywistym. W rezultacie elementy zmieniają się bardzo szybko, obrazy są bujne i nieprzewidywalne.
Vytautas V. Jurgutis – muzyka elektroniczna
Vaclovas Nevcesauskas – obraz
czwartek 4.10.2018 / Mózg
godz. 20:00 „Milczenie”, reż. Martin Scorsese (film)
„Milczenie”, zrealizowany z niezwykłym rozmachem najnowszy film Martina Scorsese, opowiada o dwóch XVII-wiecznych jezuitach, którzy wyruszają do Japonii w poszukiwaniu swojego mentora. Krążą o nim plotki, że wyrzekł się wiary katolickiej i został buddyjskim mnichem. Film nie opowiada fikcyjnej historii, ale oparte na faktach losy jezuitów, którzy z narażeniem życia wypełniali misję chrystianizacji Japonii.
Z pierwszą misją w 1549 roku przybył do Japonii z Portugalii św. Franciszek Ksawery. Na początku jezuiccy misjonarze byli bardzo dobrze przyjmowani przez Japończyków. Św. Franciszek Ksawery spotykał się z przychylnymi mu daimyō – panami feudalnymi, dla których obcokrajowcy oznaczali nowe kontakty handlowe. Zamiarem misjonarza było dotarcie do obywateli poprzez nawracanie ich panów. Ci jednak chcieli wykorzystać misjonarzy i wiarę chrześcijańską do własnych politycznych celów.
piątek 5.10.2018 / Mózg
godz. 21:00 Seabuckthorn (koncert)
“A house with too much fire” to 9 wydawnictwo brytyjskiego gitarzysty Andy’ego Cartwrighta pod pseudonimem Seabuckthorn. Pod silnym wpływem górzystych terenów południowych Alp, Andy eksperymentował z surowymi dźwiękami gitary i smyczka, grą palcami i użyciem slajdów, co poskutkowało szerszym spektrum tekstur. Album został nagrany pod koniec 2017 roku przy działającym nieustannie piecu na drzewo, a większość utworów została nagrana za jednym razem, co dodaje spontaniczności i skupia się na swobodnej minimalnej improwizacji, która zawsze pojawia się w występach na żywo. Nowość stanowią banjo, klarnet i syntezator, które od czasu do czasu towarzyszą gitarze. Album świetnie odzwierciedla otoczenie, w którym powstał. Jest to 4 album wydany przez paryską wytwórnię Bookmaker Records i pierwszy przy współpracy z La Cordillère.
godz. 22:00 Dean McPhee (koncert)
Dean McPhee to pochodzący z Wielkiej Brytanii solista grający na gitarze elektrycznej. Muzyka, którą tworzy to połączenie płynnych lirycznych linii melodycznych granych kostką na gitarze z głębokimi warstwami rozpadającego się delaya i migoczących dronów. Jego styl gry jest wyjątkowy i łączy brytyjski folk, dub, kosmische, post rocka, mali blues i modal jazz. Od momentu swojego pierwszego wydawnictwa w 2009 roku, Dean wydał ciąg dobrze przyjętych albumów, EPek i singli w wydawnictwach takich jak Blast First (petite), Folklore Tapes, Sonido Polifonico, World in Winter czy swoim własnym Hood Faire label, który prowadzi wspólnie z Davidem Chattonem Barkerem i Samem McLoughlinem.
sobota 6.10.2018 / Mózg
godz. 21:00 Ido Bukelman (koncert)
Ido Bukelman to izraelski gitarzysta, multiinstrumentalista i kompozytor-improwizator stacjonujący w Berlinie. Jego twórczość łączy elementy muzyki nowoczesnej, folku i free jazzu. Ido zagrał wiele koncertów solowych w różnych miejscach na całym świecie. Do chwili obecnej wydał ponad dziesięć płyt. Grał i nagrywał z takimi muzykami jak Mikołaj Trzaska, Aairto Moreira, Gunter Sommer Baby, Frode Gjerstad, Axel Dörner, Mark Sanders i innymi.
godz. 22:00 Agnes Hvizdalek (koncert)
Agnes Hvizdalek to improwizatorka wywodząca się z wiedeńskiej sceny muzyki eksperymentalnej obecnie działająca w Oslo i Wiedniu. Już od najmłodszych lat poświęcała się nowej muzyce i swojej fascynacji ludzkim głosem. Celebruje te zjawiska poprzez swoją abstrakcyjną muzykę wokalną, za którą zyskała międzynarodowe uznanie. Zawsze zgłębia nowe horyzonty i dzięki temu angażuje się w liczne interdyscyplinarne projekty, które łączą głos i obraz czy sztukę performance, taniec, teatr, film, utwory pisane.
czwartek 11.10.2018 / Mózg
godz. 20:00 „Paterson”, reż. Jim Jarmusch (film)
Paterson (Adam Driver) jest kierowcą miejskiego autobusu. Niczego mu nie brakuje. Kocha swoją pełną szalonych pomysłów żonę (Golshifteh Farahani), która każdego dnia tworzy nowy plan na przyszłość. Mężczyzna ma czas na swoją pasję (pisanie wierszy), spacery z psem i spotkania z grupą zaprzyjaźnionych ekscentryków. Jest wśród nich przeżywający zawód miłosny kompan od kufla, wyzwolona singielka przesiadująca wieczorami w barze, czy wiecznie narzekający kolega z pracy, który zazdrości Patersonowi pogody ducha. Jednak na skutek zabawnego zbiegu okoliczności stoicki spokój tytułowego bohatera zostaje poddany próbie.
piątek 12.10.2018 / Mózg
godz. 21:00 Dalbergia Duo (koncert)
Dalbergia Duo jest jedynym polskim żeńskim duetem perkusyjnym (marimbowym), a w jego skład wchodzą dr Anna Rutkowska oraz dr Julianna Kamila Siedler-Smuga. Obydwie artystki uzyskały tytuł doktora sztuk muzycznych w 2017 roku, wtedy też został założony duet, który ma na swoim koncie sukcesy o skali międzynarodowej – koncerty festiwalowe świetnie odbierane przez szeroką publiczność. Dalbergia Duo intensywnie współpracuje z polskimi kompozytorami młodego pokolenia przy wykonywaniu oraz tworzeniu nowych kompozycji. Artystki rozwijają swe umiejętności na wielu międzynarodowych kursach prowadzonych przez renomowanych pedagogów. Same prowadzą również działalność edukacyjną w formie warsztatów marimbowych, prelekcji dotyczących muzyki marimbowej i perkusyjnej oraz nauki gry na instrumentach perkusyjnych. Aktualnie wykonują polskie utwory przeznaczone na dwie marimby oraz klasyczne utwory „matki marimby” Keiko Abe, nieustannie poszerzając swój repertuar.
godz. 22:00 Kazuhisa Uchihashi & Sławek Janicki (koncert)
godz. 22:00 Kazuhisa Uchihashi & Sławek Janicki (koncert)
Kazuhisa Uchihashi jest kompozytorem i producentem muzycznym, gra na gitarze elektrycznej i saksofonie. Dużo eksperymentował z wieloma różnymi urządzeniami i przyrządami dźwiękowymi, aby poszerzyć możliwości ekspresji gitary elektrycznej. Skomponował muzykę do wielu filmów, sztuk teatralnych i choreografii tanecznych. Od ponad 27 lat współpracuje z japońska grupą teatralną ISHINHA. Od ponad 23 lat jest liderem improwizowanego zespołu Altered States. Uchihashi grał podczas wielu festiwali muzycznych w różnych krajach na całym świecie. Od 1996 do 2007 roku organizował festiwal nowej muzyki BEYOND INNOCENCE.
Sławek Janicki to muzyk, filmowiec, kreator działań artystycznych, współtwórca i główny zarządzający, założonym w 1994 roku, legendarnym klubem Mózg w Bydgoszczy, a od 2014 także filią w Warszawie, twórca i szef Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej i Sztuk Wizualnych MÓZG FESTIVAL. Działalność artystyczną rozpoczął w połowie lat 80 dwudziestego wieku. Od ponad 25 lat czynnie działa na międzynarodowej scenie muzyki improwizowanej koncertując w Europie i Australii. Jako muzyk pozostaje całkowicie oddany improwizacji absolutnej, jako najczystszej formie tworzenia muzyki.
sobota 13.10.2018 / Mózg
godz. 21:00 SjöGREN (Hanna Piosik & Mateusz Rosiński) (koncert)
Każde zjawisko fizyczne to przemiana, na skutek której zmieniają się właściwości fizyczne ciała lub obiektu fizycznego. Zjawisko fizyczne to zmiany i procesy zachodzące w przyrodzie, np. krystalizacja. Aby zjawiska fizyczne mogły zajść, potrzebne są Siła i Czas. Siłami są różne oddziaływania. Czas jest pojęciem względnym.
CZAS: Di.Aria – muzyka została skomponowana przez Hanię Piosik i stanowi opowieść pełną dźwięków przestrzeni miejskiej i naturalnych odruchów Ziemi, które kompozytorka ubrała we współczesny frak wtyczek i przesterów. Di.Aria tworzy osobliwy język, za pomocą którego prowadzi z publicznością dialog o podróży przez życie i pewnych prawdach z tym związanych. W trakcie enigmatycznych i emocjonalnych występów Di.Aria zabiera uczestników w podróż pokazującą, że drogę do źródła odkrywa się spoglądając na nią z dystansu. Projekt Di.Aria stał się przedmiotem badań psychologicznych, które w sposób naukowy popierają tezę, że muzyka jest Uniwersalnym Językiem Emocji.
SIŁA: wrong dials aka wd30 to solowy projekt Mateusza Rosińskiego, który aktywnie działa na polskiej scenie jako DJ, producent oraz animator kultury. Jest założycielem wydawnictwa dym oraz festiwalu o tej samej nazwie. Jest także jednym z filarów działalności pracowni Sejf oraz Centrum Kultury Niezależnej Centrala w Gorzowie Wielkopolskim. Wrong Dials to projekt skupiający się na dekonstrukcji, plądrofonii i swobodnej improwizacji. Rosiński jest również współtwórcą takich projektów jak Facebug, Volksband, Dynasonic oraz autorem muzyki do spektakli teatralnych i wystaw sztuki.
godz. 22:00 Christopher Chaplin / Luma Launisch (koncert)
Christopher Chaplin to brytyjski kompozytor i twórca muzyki eksperymentalnej. Studiował grę na fortepianie w Szwajcarii zanim przeprowadził się do Londynu we wczesnych latach 80-ch. Artysta zaprezentuje swój nowy album solowy “Paradise Lost”, na którym pojawia się amerykańska wokalistka i poetka Leslie Winer i brytyjski tenor Nathan Vale. W potężnej ścieżce dźwiękowej składającej się ze strumieni brzmień wijących się w pod/świadomości, Chaplin po raz kolejny łączy eksperymentalną elektronikę z podejściem charakterystycznym dla muzyki eksperymentalnej i kameralnej. Muzyka podczas Chaplina będzie opatrzona projekcjami autorstwa duetu Luma.Launisch.
Wizualny duet Luma.Launisch, alias Astrid Steiner i Florian Launisch, tworzy surrealistyczne światy na ekranach w salach koncertowych czy ścianach muzeów. Podstawą dla ich sztuki video są uchwycone sekwencje filmowe rozkładane na części, a następnie ponownie złożone w czasie rzeczywistym. Występy duetu to wizualna podróż, gdzie obrazy abstrakcyjne i prawdziwie prezentowane są w zestawieniu. Luma.Launisch także prezentowali swoje instalacje video m.in. w Benaki Muzeum w Atenach, Photbiennale w Salonikach, na wystawie Sound:Frame w wiedeńskim Künstlerhaus i MAK, w Media Art Lab w Moskwie i w Austriackim Forum Kultury w Nowym Jorku.
czwartek 18.10.2018 / Mózg
TEATROTEKA
Przedstawienia wyprodukowane przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych w ramach cyklu pod nazwą TEATROTEKA.
TEATROTEKA to nowy etap w myśleniu o ekranizacjach teatralnych, tak w kontekście artystycznym, jak i realizacyjnym. Ekranizacje tworzone przez młodych, często debiutujących twórców, przy wsparciu technologii i infrastruktury filmowej, pozwalają na realizację ciekawych, nowatorskich utworów. TEATROTEKA to również przestrzeń dla reżyserów młodego pokolenia, którzy pomimo znaczącego dorobku teatralnego i wykształcenia w tym kierunku, nie mieli dotąd możliwości stworzenia własnego i oryginalnego dzieła audiowizualnego.
godz. 20:00
TEATROTEKA
„Walizka jest pusta. Wszystko jest w walizce.”, reż. Wawrzyniec Kostrzewski (film)

godz. 20:00
TEATROTEKA
„Walizka jest pusta. Wszystko jest w walizce.”, reż. Wawrzyniec Kostrzewski (film)
Fransua Żako poszukuje prawdy. Prowadzony przez Narratora i Automatyczną Sekretarkę, pokonuje drogę z domu do Muzeum Zagłady, aby tam, na jednej z walizek z Auschwitz, rozpoznać nazwisko swojego ojca. Nie jest to jednak zwykły spacer, ale droga ku odzyskaniu pamięci i tożsamości. Prawda, której brakowało mu przez całe życie, nagle uderzy w niego z niebywałą siłą. Ten gwałtowny zwrot sprawi, że powrócą wspomnienia, sytuacje, pytania, które przez lata nie mogły doczekać się odpowiedzi. Przed oczami bohatera przepłynie całe życie: dziecięce wspomnienia, sny, spotkania, podróże, różne etapy nieporadnej drogi ku odkryciu samego siebie. Spacer do Muzeum staje się podróżą przez pamięć, a miejsca, w których zatrzyma się Fransua, realne lub nierealne, stworzą swoistą mapę mentalną, utkaną z wątpliwości, obaw i nadziei związanych z otwarciem walizki ojca, jedynej pamiątki po nim. Niesamowita konstrukcja sztuki, jej struktura i język, który o Holokauście mówi w odważny i nowatorski sposób, chronią sztukę przed nadmiernym patosem i smutkiem. Historia Fransua Żako opowiadana jest przez tajemniczego Narratora, który wraz ze swoją towarzyszką, Automatyczną Sekretarką, śledzi, przeżywa i komentuje wszystkie etapy drogi Fransua. Dwutorowość sztuki i silna narracyjna rama sprawia, że ta oparta na faktach historia nabiera wewnętrznej dynamiki, tworzy z pozoru lekką, ale niezwykle głęboką i aktualną opowieść. Walizka stawia także szersze pytanie o społeczną pielęgnację pamięci o Zagładzie. Jest jak pytanie, postawione każdemu, kto bezpiecznie i bezrefleksyjnie chowa ją do ciemnego archiwum.
piątek 19.10.2018 / Mózg
godz. 21:00 Małgorzata Wrzosek / Jarosław Majewski / Piotr Dąbrowski (koncert)
Eksperymentalne trio w składzie: Małgorzata Wrzosek (głos), Piotr Dąbrowski (instrumenty perkusyjne) i Jarosław Majewski (kontrabas). Muzycy występowali wspólnie jako członkowie Warsaw Improvisers Orchestra. Z uwagi na podobną wrażliwość i całkiem odmienną stylistykę muzyczną, połączyli te atuty w improwizowanym, akustycznym trio. Małgorzata Wrzosek zajmuje się arteterapią i edukacją artystyczną, pracuje z osobami bezdomnymi i z dziećmi, śpiewa z Warsaw Improvisers Orchestra, w zespole Dogoni i kiedy tylko się da jedzie na pole śpiewać białym głosem. Piotr Dąbrowski to artysta wszechstronny - perkusjonista, artysta plastyk, intuicjonista, autor tekstów poetyckich. Od prawie dwudziestu lat związany z warszawską sceną muzyki improwizowanej. Korzysta z przedmiotów, które rzadko kojarzą się z muzyką a którym dał drugie życie. Często używa smyczka. Jarosław Majewski jest muzykiem i fotografem. Obecnie gra na starym kontrabasie, który przywiózł ze Lwowa. Instrument był w opłakanym stanie i wymagał gruntownego remontu. Podjął się tego samodzielnie aby odzyskać wspaniałe brzmienie.
godz. 22:00 Trio Duthoit Oshima Lebrant (koncert)
Trio składające się z wokalistki i klarnecistki Isabelle Duthoit, perkusistki Yuko Oshimy i wiolonczelistki Soizic Lebrat jest osadzone w tradycji swobodnej muzyki improwizowanej. Charakteryzuje się delikatną świadomością dźwięku, a muzyka rozwija się powoli i delikatnie. Rozwaga i gwałtowna energia nie muszą być postrzegane jako przeciwieństwa w tej idealnie uzupełniającej się wzajemnej grze trójki wspaniałych muzyków. Soizic Lebrat to francuska wiolonczelistka, kompozytorka, improwizatorka, performerka i badaczka muzyki (badania twórcze, historia kultury). Yuko Oshima to japońska perkusistka, perkusjonalistka, kompozytorka, która mieszka we Francji. Od 2000 roku rozwija swoje podejście do muzyki improwizując na perkusji i komponując z muzykami, tancerzami oraz aktorami. Isabelle Duthoit posiada przygotowanie z zakresu muzyki klasycznej i współczesnej. Studiowała na Conservatoire National Superieur de Musique w Lyonie. Wcześnie zwróciła się w kierunku muzyki współczesnej. Odnalazła własną drogę w świecie swobodnej improwizacji. Wykształciła swój indywidualny głos, język nad językami, głos wśród oddechów i krzyków.
sobota 20.10.2018 / Mózg
godz. 21:00 Anna Zielińska (koncert)
Anna Zielińska jest skrzypaczką, improwizatorką, twórcą muzyki do performance’ów, instalacji, filmów i spektakli teatralnych oraz absolwentką Akademii Muzycznej w Poznaniu. Dokonała kilkudziesięciu polskich i światowych prawykonań utworów solowych, z orkiestrą i elektroniką powstałych w XX i XXI wieku oraz wielu prezentacji utworów polskich za granicą, a także nagrań dla Polskiego Radia i stacji radiowych oraz telewizyjnych w Europie, Azji i obu Amerykach. Szczególny obszar zainteresowań Anny Zielińskiej stanowi wykorzystująca różne źródła dźwięku improwizacja solowa i zespołowa. Jako muzyk klasyczny grała w Bayerische Rundfunk Orchesterakademie pod dyrekcją Mścisława Rostropowicza, orkiestrze Festiwalu Wielkanocnego w Bayreuth, Jeunesses Musicales World Orchestra, RIAS (Deutsche Radio) Jugendorchester i Nationaal Jeugd Orkest. Od 2000 stale współpracuje z Dresdner Sinfoniker.
godz. 22:00 Teoniki Rożynek & Qba Janicki (koncert)
Spotkanie tej dwójki odbyło się w trybie błyskawicznym. Janicki usłyszał Rożynek na jednej z internetowych platform muzycznych. Zafascynowany jej twórczością, odwiedził jej mieszkanie we wczesnych godzinach porannych. Po około półgodzinnej konsultacji zrozumieli, że wszystko będzie dobrze. Parę dni później zjedli wspólne leczo, a następnie przystąpili do określenia techniki i formy swojej współpracy. W ten sposób powstał duet na perkusję i elektronikę, wykorzystujący improwizację oraz elektroniczne przetworzenia sygnału audio generowanego przez instrumenty akustyczne. Teoniki Rożynek to kompozytorka urodzona w 1991 roku w Krakowie. Mieszka w Warszawie, kształci się na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Tworzy muzykę zarówno instrumentalną, elektroakustyczną, jak i elektroniczną. Współpracowała przy performansach, produkcjach filmowych i spektaklach teatralnych. Qba Janicki urodził się w 1989 roku w Bydgoszczy, obecnie mieszka w Sokołowsku. Naukę gry na perkusji zaczął w wieku lat 4, a wieku lat 11 zaczął zajmować się elektroniką. Od najmłodszych lat jest związany ze środowiskiem artystycznym funkcjonującym w klubie Mózg. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie. Oprócz bycia muzykiem jest także producentem, tworzącym muzykę do spektakli, słuchowisk oraz promotorem.
czwartek 1.11.2018 / Mózg
godz. 20:00
TEATROTEKA
„Humani”, reż. Katarzyna Trzaska (film)
Utwór z gatunku socjologicznego science fiction. Rozwinięte technologie pozwalają na stworzenie istot humanoidalnych, które mają zaspokoić ludzką potrzebę bliskości innej osoby. Główna bohaterka, po nieudanym związku, postanawia kupić humanoida, zaawansowanego technologicznie robota o ludzkim kształcie. Indywidualne oprogramowanie pozwala stworzyć partnera idealnego. Sprawa się komplikuje, kiedy robot potrafiący upodobnić się do człowieka zaczyna wykazywać zdolność do przeżywania, odczuwania, a nawet cierpienia. Komedia nie pozbawiona refleksji o problemie sztucznej inteligencji, a także o skomplikowanej naturze potrzeb człowieka, a w szczególności kobiety.
piątek 2.11.2018 / Mózg
godz. 21:00 Marta Sap (koncert)
Marta Sap tworzy żywą muzykę na kanwie elektronicznych dźwięków. Jej instrumentarium obejmuje didgeridoo, bębny, kalimby, drumle, fujarę pasterską, cytrę akordową. Współtworzyła zespół Mayatri, jest autorką projektów muzycznych opartych na muzyce archaicznej, ludowej i historycznej oraz przygotowuje opracowania muzyczne do spektakli teatralnych, performansów, komponuje, pisze teksty, prowadzi sesje muzyki improwizowanej oraz warsztaty i animacje muzyczne. Jest członkiem stowarzyszenia Didgeridoo PL, członkiem zarządu stowarzyszenia "Róbmy swoje" oraz organizatorem Jam Session w Gdańsku oraz Jam Session w Kętrzynie. Nagrała solową płytę na didgeridoo "Breaths" oraz wydała singiel koncertowy "Frequencies project". Obie płyty zostały wyróżnione przez Trójmiejską Encyklopedię Muzyczną jako jedne z najciekawszych wydawnictw muzycznych ostatniego kwartału 2017r. i znalazły się w rankingu obok płyt takich artystów jak Jacaszek i Budzyński czy grupy Ortalion.
godz. 22:00 YEAH YOU (koncert)
Yeah You to Elvin Brandhi i MYKL JAXN. Projekt powstał z chęci tworzenia w każdej wolnej chwili. Wykorzystuje kompaktowy sprzęt nagrywający w celu przekształcenia codziennych banalnych rodzinnych przejażdżek w spontaniczne sesje nagraniowe w samochodzie. Zniekształcone skompresowane syntezy JAXN służą jako platforma dla zawiłych improwizowanych tekstów opartych na strumieniu świadomości. We wrześniu 2017 roku został wydany drugi LP duetu pt “KRUTCH” nakładem brytyjsko-berlińskiej wytwórni Slip. To kolejny wybuch trującego uzbrojonego popu wyplutego podczas wędrówki, który oddaje radość podczas jazdy z zamkniętymi oczami. Nagrany w czarnym Renault Clio w Holandii i Niemczech oraz w Aurorze w Budapeszcie na początku 2017 roku, album “KRUTCH” przedstawia duet na nowym przerażającym szczycie. Filtruje desperację black metalu przez bezbłędny popowy zdrowy rozsądek. Yeah You to dadaistyczny duet składający się z ojca i córki, których improwizowany musical i geograficzne wypady sprawią, że zakręci ci się w głowie.
sobota 3.11.2018 / Mózg
TRZECI BYDGOSKI SALON AMBIENTU
godz. 21:00 DTEKK (dj set)
DTEKK (Jędrzej Dondziło) to DJ, promotor i aktywista na rzecz kultury. Białostoczanin z krwi i kości. Pomysłodawca, koordynator i dyrektor programowy Up To Date Festival. Współtwórca kolektywu i wytwórni płytowej Technosoul. Inicjator hasła Pozdro Techno oraz cyklu wydarzeń Salon Ambientu i Secret Location. Pierwsze kroki stawiał w klubie Metro w roku 2000. Dtekk to jeden z najbardziej konsekwentnych i doświadczonych polskich DJów. Jego sety, grane wyłącznie z płyt winylowych, z jednej strony prezentują szeroki przekrój tego, co najlepsze w muzyce techno, z drugiej – bliski jest mu ambient i muzyka eksperymentalna. Specjalne miejsce w repertuarze Jędrzeja mają takie gatunki muzyki jak electro czy italo disco. W jego filozofii występów bardzo ważne jest umiejętne balansowanie pomiędzy autentycznym poszukiwaniem najgłębszych form artystycznego wyrazu a zarażaniem ludzi miłością do muzyki.
godz. 22:00 PLEQ (koncert)
Bartosz Dziadosz skończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 2005 roku powołał do życia projekt PLEQ. Jest kompozytorem, producentem muzycznym, a także kuratorem. Reprezentuje eksperymentalny nurt w muzyce elektronicznej, który w swoich kompozycjach łączy elementy gatunków muzycznych jak drone, ambient, abstrakcyjny glitch i modern classical. Wydał płyty w różnych wytwórniach na całym świecie (Progressive From (Japonia), taâlem (Francja), Infraction Records (USA). Kolaboruje z artystami z różnych zakątków świata (Offthesky, Pjusk, Hiroki Sasajima, Segue) i polskim artystą Tomaszem Mreńcą, z którym nagrał album „Black Lake” dla polskiej wytwórni - Requiem Records. Jest kuratorem moskiewskiej wytwórni Dronarivm i kilku kompilacji charytatywnych. Od kilku lat bardziej niż produkcją płyt, zajmuje się komponowaniem muzyki do spektakli teatralnych i krótkich form dokumentalnych oraz słuchowisk radiowych.
godz. 23:00 JD Zazie (koncert)
JD ZAZIE to eksperymentalna DJka, awangardowa turntablistka mieszkająca w Berlinie i Bolzano. Posiadając już doświadczenie DJskie i radiofoniczne, przez lata JD Zazie badała różne podejścia do manipulacji w czasie rzeczywistym nagranych dźwięków na nośniku stałym. W swojej twórczości redefiniuje djing i działania elektroakustyczne. Występując solo, w małych zespołach lub dużych składach porusza się po obszarze, który bezustannie przesuwa granice tego, co jest uważane za miks djski, swobodną improwizację i muzykę komponowaną. Traktowane przez artystkę jak instrumenty muzyczne, CDje, gramofony i mikser stanowią narzędzia do miksowania specyficznych źródeł dźwięku, które sama wytwarza (głównie muzyka elektroniczna, elektroakustyczne, musique concrète, nagrania terenowe i muzyka improwizowana). Typologia źródeł dźwięku obejmuje istniejące już publikacje audio i efekty dźwiękowe, samodzielnie nagrane pliki dźwiękowe czy nagrania terenowe lub wyselekcjonowany uprzednio zmiksowany materiał. Zestawienie, dekontekstualizacja, fragmentacja, powtarzanie, faktura dźwiękowa, skreczowanie to elementy gramatyki przyjęte, aby organizować i układać na nowo materiał dźwiękowy. W swoich instalacjach dźwiękowych JD Zazie bada codziennie życie, odnosi się do urbanizmu i nawiązuje do atmosfery dźwiękowej. Jest członkiem włoskiej wytwórni Burp Enterprise i współprowadzi Staalplaat Radio.
czwartek 8.11.2018 / Mózg
godz. 20:00 „Zen for nothing”, reż. Werner Penzel (pokaz przedpremierowy)
„Zen for Nothing” to szwajcarsko-niemiecki film dokumentalny z 2016 roku autorstwa Wernera Penzela, znanego w środowiskach muzyków improwizujących, twórcy legendarnego filmu „Step across the border” z 1990 roku. W „Zen for Nothing” reżyser towarzyszy szwajcarskiej aktorce podczas jej pobytu w japońskim klasztorze Zen. Sposób realizacji filmu oddaje atmosferę panującą w klasztorze. Autor, podobnie jak w swoich poprzednich filmach, kładzie nacisk na realizację dźwięku, celowo przerysowując go dla zwrócenia uwagi oglądającego. Film zrealizowany jest w systemie dźwiękowym 5:1, co daje efekt niemal przeniesienia do świata filmu. Za ilustrację muzyczną filmu odpowiedzialny jest nie kto inny jak Fred Frith – muzyk od lat współpracujący z reżyserem i dość często przewijający się również w historii Mózgu.
Werner Penzel urodził się w Niemczech w 1950 roku. W latach 70. pracował i mieszkał z brazylijskim zespołem teatralnym Oficina w Rio de Janeiro, towarzyszył Living Theatre w Europie, studiował na Akademii Filmowej w Monachium, wiele podróżował. Będąc w Japonii praktykował w klasztorach Zen w Eiheiji i Antaiji. W 2009 roku przeprowadził się na wyspę Awaji-shima, gdzie założył “nomadomura”, aby kontynuować tworzenie filmów, muzyki i sztuki oraz pracować nad wymianami kulturalnymi.
piątek 9.11.2018 / Mózg
godz. 21:00 KWARTLUDIUM (koncert)
Zespół KWARTLUDIUM powstał w 2002 roku. Współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Michał Górczyński (klarnet, klarnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne) oraz Piotr Nowicki (fortepian). Zespół od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych. Zespół posiada w swoim dorobku trzy płyty zrealizowane przez wydawnictwo fonograficzne DUX oraz płytę nagraną we współpracy z Michałem Jacaszkiem pt. „Catalogue des arbres” wydaną przez brytyjską wytwórnię Touch. W 2015 roku nakładem wytwórni Requiem Records ukazała się płyta zespołu pt. „Hammond Project” nagrana wspólnie z organistą i kompozytorem Dariuszem Przybylskim.
Program:
Krzysztof Wołek - Amplified, What is There?
Wojciech Błażejczyk - Ogólna Teoria Względności
Fredrik Gran - Vold
Piotr Peszat - Real life proof
Utwory "Ogólna Teoria Względności" Wojciecha Błażejczyka oraz "Amplified, What is There?" Krzysztofa Wołka dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.
godz. 22:00 Witold Oleszak & Roger Turner (koncert)
godz. 22:00 Witold Oleszak & Roger Turner (koncert)
Witold Oleszak, urodzony w 1970 roku, naukę muzyki rozpoczął w wieku 5 lat. Po latach formalnej edukacji (fortepian klasyczny) porzucił szkołę, występując jako członek grup para-teatralnych i avant-rockowych. Te doświadczenia najbardziej wpłynęły na jego rozwój artystyczny. Obecnie jest całkowicie oddany swobodnej improwizacji. Zazwyczaj gra na fortepianie, fortepianie preparowanym, instrumentach własnej konstrukcji oraz zdewastowanych i uszkodzonych. Jako wykonawca, najbardziej ceni sobie współpracę ze świetnymi współczesnymi perkusistami (zwłaszcza w duecie). W muzyce najbardziej cieszy go wszystko co jest niedookreślone – czerpiąc z tego pełnię korzyści w postaci cudów improwizatorskiej kontroli nad każdym materiałem, który mu wpadnie w ręce.
Roger Turner dorastał w Canterbury otoczony przez muzyczne życie lat 60-ch mocno zakorzenione w jazzie. Jego pierwszy oficjalny występ miał miejsce w Brighton w 1966 roku i był to koncert duecie z Chrisem Biscoe. W 1968 roku przeprowadził się do Londynu, gdzie współpracował z ghańskim zespołem perkusyjnym Mask i koncertował z eksperymentalnym i innowacyjnym Ritual Theatre. Od 1974 roku jego twórczość skupia się przede wszystkim na torowaniu drogi do bardziej osobistego języka perkusyjnej ekspresji. Jego twórczość solowa, współpraca z elektro-akustycznymi zespołami, rozległa współpraca z artystami wizualnymi i tancerzami oraz specyficznymi zespołami bazującymi na jazzie dała mu okazję do współpracy z najciekawszymi europejskimi i międzynarodowymi muzykami i performerami.
sobota 10.11.2018 / Mózg
godz. 21:00 INNERCITY ENSEMBLE (koncert)
INNERCITY ENSEMBLE to międzymiastowy kolektyw zawiązany w Bydgoszczy w 2011 roku. Grupę tworzą muzycy z bogatą przeszłością, grający aktualnie w takich grupach/projektach jak m.in.: Hati, Stara Rzeka, Alameda Organisation, Jachna/Buhl, Kapital, T'ien Lai, Tropy. Zespół działa od początku w niezmiennym składzie: Radek Dziubek, Rafał Iwański, Wojtek Jachna, Rafał Kołacki, Artur Maćkowiak, Tomek Popowski i Kuba Ziołek. Muzyka Innercity Ensemble to konglomerat wieloletnich doświadczeń oraz wzajemnych interakcji i poszukiwań wokół tego, co słychać na skraju gatunków takich jak jazz, krautrock, elektronika i muzyka etniczna z różnych stron świata. Zespół nagrywa improwizowane sesje, których najciekawsze fragmenty trafiają na wydawane regularnie płyty. Najnowszy album pt. „III” został wydany w listopadzie 2016 w dwóch formatach (CD oraz winyl) przez wytwórnię Instant Classic.
godz. 22:00 Paul Lovens / Rudi Mahall / Florian Stoffner (koncert)
Istnieją połączenia, które noszą znamiona osobliwości i w ten sposób wzbudzają nasze zainteresowanie. “Nigdy żywe ucho nie słyszało takiego dźwięku, któremu żadne stworzenie zrodzone z łona (lub inaczej kobiety) nie mogłoby się oprzeć. Bez względu na jakiekolwiek zasady stylu tylko prawa muzyki wystarczą odważnemu, który zobowiązał się do jedynego celu: wytworzyć więź, aby rozwikłać węzeł.” Cytat nie jest komentarzem trio, a wstępem do przepisu na ciasto z 1820 roku autorstwa F.G. Zenker, osobistego kucharza księcia.
Rudi Mahall (klarnet basowy/klarnet) urodził się w Norymberdze w 1966 roku. Jest współczesnym jazzowym klarnecistą basowym.
Florian Stoffner (gitara) urodził się w 1975 roku. Jest improwizującym muzykiem i giatrzystą.
Paul Lovens (perkusja) urodził się w Aachen w 1949 roku. Gra na bębnach, perkusji, pile muzycznej i talerzach.
Kontakt
Telefon: +48 52 345 51 95
Fax: +48 52 345 51 95
office@mozg.art.pl Sławek Janicki / festival director
slawek@mozg.art.pl / 661 574 508 Anna Jędrzejewska / PR
pr@mozg.art.pl / 660 863 612